Thuiszitten van onderwijs is kortgezegd wanneer een leerplichtige leerling vier weken of langer ongeoorloofd
verzuimt van school. Wij volgen de landelijke definitie op thuiszitters zoals de Inspectie van het Onderwijs deze hanteert33. Verzuim en niet naar gaan school is nog geen thuiszitten, maar duidt vaak wel op een toekomstige thuiszitter. Dit hoofdstuk gaat met name over de aanpak om thuiszitters te voorkomen en het zicht op mogelijk nieuwe thuiszitters.
Profi Pendi heeft op basis van het landelijke Thuiszitterspact (2016) een actief verzuimbeleid ter voorkoming van thuiszitters, het zogeheten Verzuimprotocol Regio Lekstroom34. Dit is een regionale samenwerking van het samenwerkingsverband PO en VO, GGD Regio-Utrecht, gemeentelijke teams Jeugd en Onderwijs, leerplichtambtenaren en sociale teams.
Thema’s als zorgplicht, leerplicht, verzuim en doorzettingsmacht hebben als doel om het thuiszitten van leerlingen te voorkomen.
Het uitgangspunt van het Verzuimprotocol Regio Lekstroom is de ambitie dat in 2020 ieder kind binnen zes weken op een passende plek binnen onderwijs en/of zorg zit. Om dit te bereiken zijn onderstaande subdoelen en actiepunten geformuleerd:
De uitwerking van het Verzuimprotocol Regio Lekstroom is belegd bij de kerngroep. Deze kerngroep zorgt dat er trekkers komen voor de verschillende actiepunten, inventariseert knelpunten, monitort de aanpak en agendeert zaken op het bestuurlijk overleg tussen onderwijs en gemeenten. Deze kerngroep rapporteert aan het REA.
In de doorzettingsmacht maken Profi Pendi en de gemeenten bindende afspraken om, bij stagnerende besluitvorming, één partij, commissie of functionaris de bevoegdheid te geven – binnen gestelde kaders – te bepalen welke school of instelling verplicht is voor dit kind een passende onderwijs/zorgplek te bieden. Op die manier valt geen enkel kind tussen wal en schip.
In het organiseren van doorzettingsmacht35 zijn sturing en ondersteuning onlosmakelijk met elkaar verbonden bij de uitvoering van de zorgplicht passend onderwijs. Het Thuiszitterspact is in 2016 in het leven geroepen met als doel dat geen enkel kind langer dan drie maanden thuiszit zonder passend aanbod. Doorzettingsmacht is een onderdeel van dit Thuiszitterspact.
Doorzettingskracht
Idealiter is doorzettingsmacht niet nodig, omdat wij in ons samenwerkingsverband in het kader van passend onderwijs effectieve afspraken hebben gemaakt en de route van de preventieve aanpak hebben vastgelegd. Worden deze afspraken onverhoopt niet nagekomen, dan spreken partijen elkaar daarop aan en wordt in overleg met de ouders (en waar mogelijk met het kind) een passend aanbod voor het kind bepaald. In dit geval spreken we van ‘doorzettingskracht’: partijen, inclusief ouders, vinden in overleg een oplossing waar alle partijen zich aan houden. Alleen als de doorzettingskracht faalt, is doorzettingsmacht aan de orde.
Uitgangspunten doorzettingsmacht