06 jun Terugblik Profi Pendi Inspiratiemiddag | 30 mei
Op donderdag 30 mei was het dan zover: de Profi Pendi Inspiratiemiddag voor schoolbestuurders, directeuren en IB’ers. Het was een mooie middag met inspirerende sprekers, waardevolle workshops en… de lancering van ons nieuwe ondersteuningsplan!
We trapten af met een lekkere lunch. De fijne, informele sfeer was direct voelbaar: met een broodje in de hand ontstonden meteen al goede gesprekken. Een mooi begin van de middag.
Opening Inspiratiemiddag
Ismail Aghzanay nam de officiële opening van de Inspiratiemiddag op zich. Met zijn jarenlange ervaring in het onderwijs en kansen(on)gelijkheid, burgerschap en inclusie als zijn aandachtsgebieden, past hij perfect bij de opdracht van ons samenwerkingsverband: meer inclusief onderwijs realiseren.
Na een korte introductie vertelde Ismail over ons nieuwe ondersteuningsplan. Hij benoemde wat hij het mooiste van het ondersteuningsplan vindt: “Dat het een plan door en voor ons samen is, een collectief plan wat we met elkaar gaan realiseren. Samen gaan we ermee aan de slag.”
“Wat ga jij morgen al concreet anders doen?”
Ismail Aghzanay
Hij gaf alle aanwezigen alvast iets om over na te denken tijdens de middag: “Wat ga jij morgen al concreet anders doen? Neem dat mee als je straks hier weggaat.”
Lancering Ondersteuningsplan 2024-2028
Op verzoek van Ismail stapte Marianne, directeur-bestuurder Profi Pendi, het podium op. Op de vraag waarom Marianne het zo belangrijk vindt dat we het Ondersteuningsplan als collectief gaan dragen, is haar antwoord helder en krachtig: “Je kunt dit niet alleen. Het is méér dan een abstract plan. Ons werk begint nu pas. Het gaat tenslotte om onze kinderen.”
Marianne vertelde alle aanwezigen hoe het Ondersteuningsplan vorm heeft gekregen. Over de betrokkenheid van iedereen uit het netwerk en de inbreng van de kinderen. De foto’s die ze daarbij liet zien stralen het ‘samen’ aan alle kanten uit. Daarna nam ze in vogelvlucht de speerpunten, ambities en ankers voor de periode 2024-2028 met alle aanwezigen door. Ze eindigde met een boodschap voor iedereen: “Gewoon doen, samen, met lef! En blijf denken wat wél kan.”
“Gewoon doen, samen, met lef!”
Marianne Wammes-Peek
Het Ondersteuningsplan is positief en in begrijpelijke taal geschreven. Want dat maakt het toegankelijk voor iedereen. Deze insteek was ook goed doorgezet in het verhaal van Marianne.
Ze beëindigde haar presentatie met het overhandigen van het eerste exemplaar van het Ondersteuningsplan 2024-2028 aan de aanwezige schoolbestuurders. Een bijzonder moment!
Samenvatting en inspiratie
Ondertussen werd onder alle aanwezigen de samenvatting van het ondersteuningsplan uitgedeeld. In deze waaier staan alle hoogtepunten van het ondersteuningsplan overzichtelijk bij elkaar. Heel fijn voor alle onderwijsprofessionals om er regelmatig bij te pakken. De enthousiaste geluiden in de zaal maakten duidelijk dat iedereen er blij mee was!
Bij zo’n bijzonder moment hoort ook een traktatie: er werden fortune cookies uitgedeeld met inspirerende spreuken. Ismail liep met de microfoon het publiek in om te vragen naar de spreuken die uit de koekjes kwamen. Er kwamen enkele bijzonder diepzinnige teksten voorbij, zoals:
‘Ik geef nooit les aan mijn kinderen, ik probeer alleen de voorwaarden te scheppen waarin ze kunnen leren.’
‘Nieuwsgierigheid is de vonk die creativiteit aanwakkert en ons inspireert om buiten gebaande paden te denken.’
‘De enige grens aan onze realisatie van morgen is onze twijfel van vandaag.’
Mooie, inspirerende spreuken passend voor alle onderwijsprofessionals en onze gezamenlijke ambities!
Meervoudig perspectief nemen
De volgende spreker stond al klaar om iedereen verder te inspireren: Astrid Ottenheym. Zij doet onder andere onderzoek naar meervoudig perspectief nemen en vertelde in haar lezing hoe dat bijdraagt aan het realiseren van inclusief onderwijs.
Vol energie stond Astrid op het podium. Ze moedigde iedereen aan om situaties vanuit het perspectief van alle betrokkenen te bekijken. “Ga in de schoenen van het kind staan, kijk vanuit de ogen en het hart van het kind. Door zo je interpretatiekader te verbreden maak je minder interpretatiefouten. Meervoudig perspectief nemen maakt jezelf en anderen veerkrachtig. Geef kinderen de kans om te floreren.”
“Ga in de schoenen van het kind staan,
kijk vanuit de ogen en het hart van het kind”Astrid Ottenheym
In haar lezing komt ook de leefwereld van een kind aan bod: hoe ziet het sociale netwerk van het kind eruit? Daarbij gaf ze de tip om ervoor te zorgen dat je als onderwijsprofessionals altijd aanwezig bent. Daarmee doelde ze op de aanwezigheid van je gedachten: laat je niet afleiden door andere zaken, ben aanwezig bij het kind. Daarmee creëer je ruimte in je hoofd en lijf en zie je meer mogelijkheden.
Van theorie naar praktijk: workshops!
De lezing van Astrid heeft indruk gemaakt. In een korte pauze konden de woorden bij iedereen even landen. Toen was het tijd om de nieuwe kennis in de praktijk te brengen: in vier workshops gingen de deelnemers uiteen. Iedereen kon zelf kiezen welke workshop voor hem of haar het meest passend was:
-
- Pedagogisch ecosysteem vanuit meervoudig perspectief
- Horen we echt? 4 niveaus van luisteren
- Het samenwerkingsspel: integraal samenwerken rondom kinderen en jongeren
- Hoe zie jullie pedagogisch ecosysteem eruit?
De betrokkenheid van alle deelnemers tijdens de workshops was fantastisch om te zien! De sessies waren informeel en open, er werden vragen gesteld en grapjes gemaakt. Deelnemers vulden elkaar aan, deelden ervaringen en kennis. Tips werden gegeven en ze spoorden elkaar aan om anders te denken. En hoe mooi is het om te zien dat er ook kritische vragen gesteld werden en verantwoordelijkheden onder de loep werden genomen. Bij alle workshops voelde je dat we het samen doen!
Afsluiting
De deelnemers zaten zo goed in de workshops dat de tijd voorbij vloog. In de gezamenlijke afsluiting werd nog even teruggekeken naar de verschillende workshops en de mooie leerpunten. Ismail stipt nogmaals aan dat we moeten realiseren wat we met z’n allen aan het doen zijn: dat we een collectieve verantwoordelijkheid hebben en hoge, positieve verwachtingen van elkaar mogen hebben.
Het was een inspirerende middag. Er is veel kennis gedeeld en nieuwe inzichten opgedaan. Tijdens de afsluitende borrel kon iedereen nog even napraten en proosten op de plannen voor komende jaren.
“We doen het al samen. Er is nog veel te doen,
laten we dat samen blijven doen.”Marianne Wammes-Peek