Werkwijzen

Werkwijzen

Samen om de tafel voor jouw kind – het MDO

Soms heeft een kind extra ondersteuning nodig op school en wil de school graag samen met ouders en andere betrokkenen in gesprek (MDO) om de hulpvraag helder te krijgen en te kijken welke ondersteuning passend is.

 

In een Multidisciplinair Overleg (MDO) kijken ouders, school en een consulent passend onderwijs samen wat een leerling nodig heeft om goed te kunnen leren. Ook andere betrokkenen, zoals een schoolarts of het sociaal team, kunnen aansluiten als dat nodig is.

 

Er zijn twee soorten MDO’s:

  1. Consulterend MDO
    Een eerste, verkennend gesprek waarin we samen kijken wat er nodig is.
  2. Vervolg MDO
    Als er extra ondersteuning nodig is, bespreken we welke hulp het beste past. Hiervoor wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld.

 

Soms wordt een leerling ook kort geobserveerd in de klas. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders.

 

Heeft een school extra hulp en expertise nodig, dan kan er een arrangement worden aangevraagd. Dit kan gericht zijn op de school, een groep leerlingen of één kind. Het doel is altijd om de school te versterken in het bieden van passend onderwijs aan de leerlingen.

 

Samen zorgen we ervoor dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft!